Instalacje na olej roślinny
 Instalacje na Olej Roślinny dla silników diesla
Strona Główna
Olej Roślinny jako paliwo
Instalacja
Oferta
Inne rozwiązania
Względy prawne
Kontakt


Olej Roślinny jako paliwo

Niekończące się debaty i medialne dywagacje na temat ustawy o biopaliwach znudziły się już wszystkim. Bezpłodne, jałowe dysputy polityków kładą się cieniem na dochodach rolników, mogących z powodzeniem produkować ogromne ilości rzepakowego ziarna. Nieruchliwość organów ustawodawczych z jednej strony, a ceny paliw na stacjach paliw z drugiej strony, dały do myślenia inżynierom i biochemikom. Od pomysłu do przemysłu!

Różnica pomiędzy olejem roślinnym, a biodieslem
Biodiesel albo RME („Rapsmethylester”) jest chemicznie zmienionym olejem rzepakowym. Składa się on najczęściej z oleju rzepakowego, oleju posmażalniczego(!), innych tłuszczy oraz metanolu i sodu ługowego, które czynią biodiesla paliwem bardziej agresywnym w porównaniu z olejem roślinnym czy olejem napędowym. W szczególności narażone są uszczelnienia i simeringi w silniku. Biodiesla nie wolno mieszać z ON! Wartość energetyczna biodiesla jest niższa co skutkuje wyższym od 5% do 8% zużyciem paliwa w pojeździe.

Czysty olej roślinny jako paliwo gwarantuje zamknięty obieg CO2 . Roślina oleista potrzebuje dokładnie tyle samo dwutlenku węgla ile przy spalaniu oleju roślinnego jako paliwa zostało wypuszczonego w obieg. Oblicza się, że z samochodowych spalin pochodzi 70% tlenku azotu i aż 90% ołowiu. Problemu nie rozwiązuje tzw. benzyna bezołowiowa, ponieważ wzrasta liczba pochodnych benzenu, do których usunięcia potrzebne są katalizatory nowego typu. W wysoko zmotoryzowanych krajach, także w Polsce, rośnie liczba pojazdów z silnikami Diesla. Więcej jest ich również na wsi. Trzeba pamiętać, że w procesie spalania produktów ropy naftowej wydzielają się, między innymi, cząsteczki tlenków azotu. Choć dzisiaj jest jeszcze trudno określić jak rakotwórcze jest paliwo pochodzenia mineralnego, to cokolwiek by mówić, koncepcja oleju rzepakowego jako paliwa jest bardziej ekologiczna i zdrowsza.
Produkcja sadzy przy spalaniu oleju roślinnego jest w przeciwieństwie do spalania ropy znacznie zredukowana. Prowadzi do tego różne naprężenie powierzchniowe cząsteczek. W oleju naprężenie jest wyższe, więc powstają większe kropelki, które lepiej są wyłapane przez filtry. Ponadto, w masie oleju rzepakowego rozpuszczone jest powietrze. Poprawia to znacznie spalanie się oleju rzepakowego jako paliwa.

Spalenie oleju roślinnego jest bezpieczne dla silnika jedynie w wypadku gdy ten jest wcześniej podgrzany do odpowiedniej temp(ok. 80°C). Związane jest to z większą lepkością OR w porównaniu do ON. Podanie silnikowi zimnego oleju roślinnego jest niebezpieczne dla prawidłowego funkcjonowania wtryskiwaczy, oraz objawia się drobnym spadkiem mocy silnika. Dlatego zaleca się stosowanie instalacji podgrzewających OR zanim ten dostanie się do komory silnika(więcej na ten temat znajdą Państwo w dziale Instalacja)

Poniżej na wykresie pokazano jak zmienia się lepkość oleju rzepakowego wraz ze wzrostem temperatury


Oddziaływanie oleju roślinnego na silnik
Liczne i długoletnie badania pojazdów zasilanych olejem rzepakowym o odpowiednich parametrach jakościowych wg niemieckiego standardu „Weihenstephan Standard” wykazały, że silniki wszelkiego rodzaju pojazdów począwszy od samochodów osobowych po busy, auta dostawcze, autobusy i samochody ciężarowe wyposażone w odpowiednią instalację do zasilania alternatywnego nie wykazały wyższego stopnia zużycia porównując je z eksploatowanymi na paliwie konwencjonalnym. Również badania na zlecenie niemieckiej Bundeswehry potwierdziły bezpieczeństwo eksploatacji dla silników zasilanych jadalnym olejem rzepakowym.

Zalety jazdy na OR
Olej roślinny nie obciąża zdrowia toksycznym i rakotwórczym benzenem czy innymi szkodliwymi produktami spalania. Nie szkodzi morzom i oceanom oraz wodom gruntowym. W niemieckim systemie klasyfikacji zanieczyszczenia wód olej rzepakowy nie jest nawet zakwalifikowany do klasy 0, podczas gdy biodiesel zaliczany jest do klasy 1, a olej napędowy do klasy 2. Olej rzepakowy nie powoduje kwaśnych deszczów, ponieważ nie zawiera siarki. W przeciwieństwie do wydobywanej ropy czy gazu ziemnego, olej roślinny nie jest ani trujący ani wybuchowy. Produkty rzepakopochodne są przede wszystkim przyjazne dla środowiska. Nie wymagają skomplikowanego procesu utylizacji, co ma miejsce w przypadku zużytych olejów mineralnych. W dodatku roślina ta, nie gromadzi w nasionach metali ciężkich, a pobiera z ziemi duże ilości siarki. Ponadto, należy pamiętać, że wytworzone produkty w procesie przeróbki rzepaku cechują się największym wskaźnikiem wartości dodanej.

Jadalny olej roślinny nie jest zarejestrowany w wykazie paliw lecz uznany jako artykuł spożywczy i dlatego jest opodatkowany tylko 7,0% podatkiem VAT. To korzystny efekt uboczny, szczególnie dla prywatnych odbiorców, którzy nie mogą odzyskać podatku VAT.

Cena oleju rzepakowego jest bardzo konkurencyjna i korzystna w odniesieniu do cen oleju napędowego i od dziesięcioleci oscyluje wokół wąskiego kręgu 0,45-0,70 EURO. Jest również niezależna od cen olejów mineralnych czy biodiesla, który się w przeszłości zawsze dopasowywał do cen ropy. Oczywiście, nie można do końca przewidzieć cen oleju rzepakowego. Jednak do tej pory nie było ani jednego dnia, w którym cena litra oleju rzepakowego zależała od ceny ropy, a cena tej ostatniej na rynkach osiągnęła w lipcu 2005r. ponad 60 dolarów za baryłkę. W przeciwieństwie do cen ropy, olej rzepakowy ma dużo lepsze perspektywy stabilizacji cenowej.
Tabela orientacyjnych oszczędności uzyskanych podczas jazdy na OR
Spalanie w litrach na 100km Cena netto za litr Koszt netto przebiegu 100km Przykładowy przebieg miesięczny Koszt przebiegu miesięcznego
olej napędowy 35,0 3,11 zł 109,02 zł 10.000km 10 901,64 zł
olej rzepakowy 35,0 2,15 zł 75,23 zł 10.000km 7 524,36 zł
oszczędności miesięczne 3 378,27 zł
oszczędności na 100km 33,78 zł
stopa zwrotu inwestycji w miesiącach 2,8 miesiąca
stopa zwrotu inwestycji w km 29 603 km
w ciągu następnych dwóch lat oszczędności wynoszą 81 078,60 zł

© Strona przygotowana przez BIO-CONT